Den gångna helgen

Helgen som varit har jag ängnat mig ganska mycket åt min gamla Nintendo DS. Vilket betyder att jag har prövat ett antal spel som jag blev sugen på. Spelen som testades var
  1. Phantasy star 0
  2. Kingdom Hearts: Re coded
  3. Professor Layton and the last specter
  4. Kingdom Hearts: 358/2 days
  5. Suikoden Tierkreis
  6. The legend of Zelda: Oracle of Seasons
  7. The legend of Zelda: Oracle of Ages
Som ni förstår så är det en hel del, har försökt sätta mig in i de flesta så mycket som jag kunnat. Vissa av dem tröttnade jag ganska fort på och vissa höll en längre stund. Jag tycker man ska prova sig fram för att veta vad man gillar och inte gillar.
Vi kan ju börja med ett spel som jag till en början gillade men sen blev det lite för tunt story mässigt och spel mässigt.

Kingdom Hearts: Re coded

Kingdom Hearts: Re coded är en NDS version av orginalet till ps2 och utspelar sig i en alternativ värld tillv ad som hände i orginalet. Vilket betyder att man reser till alla platser som finns med i 1an men att man löser buggar och ställer saker till rätta.

När jag först startade spelet så kände jag wow detta kan ju verkligen bli bra. det bjöd på rätt så nice intro sekvenser och jag tänke  att shit detta kommer nog att bli "the game" för NDS. Men tyvärr så var inte fallet. När jag efter ett hyffsat intro fick börja spela så hade man tagit bort alla voiceacting förutom i vissa mellan sekvenser vilket kändes B bara. Inte nog med det spelet har en ganska så tråkig story och man får aldrig se några gester när man samtalar med andra karaktärer ifrån Spelet, som mestadels sköts via två stillbilder som poserar framför en "bakgrund" på platsen där du är.
En rolig sak med Kingdom Hearts spelen är att dom blandar karaktärer från två universum dvs Disney och Square-Enix. Känslan av att springa på Tidus från FFX eller Cid ifrån  Final Fantasy VII är magisk för man får någon form av nostalgi. 


Ett möte med Cid från Final Fantasy VII




Ett möte med en icke så lik Tidus från Final Fantasy X
Själva fighting momenten och gamplay är helt okej. Att manövrera Sora genom landskapen är faktiskt ganska bra för att vara ett DS spel tycker jag. Fightingsystemet påminner lite om det som fanns till Final fantasy VII: Crisis Core, som enligt mig är ett av de bättre systemen på senare tid. 


Så här ser det ut när man fightas

Musiken tycker jag är väldigt mysig och glad vet inte riktigt vad jag ska jämföra med förutom Kingdom hearts 1 ;). 



Totalt sätt så får spelet 5/10 poäng utav mig. Musiken och utforskar glädjen är det som räddar spelet från att inte få mindre.
// Over and out SpJ


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0