The legend of Zelda

Idag har det blivit en hel del Ocarina of time på 3dsen. OoT är ett väldig välgjort spel till fullo, men jag har ju två zelda spel som ligger mig mycket varmare om hjärtat. Då kanske ni undrar vilka dessa är och det är, A link to the past och Links Awakening.

Varför jag väljer just de två som mina favorit zeldaspel hör väl till att de var det första jag spelade till respektive konsol.

Första gången jag spelade A link to the past var hos min kusin Sarah(inte ninjabob), hon blivit opererad och fick då ett super nintendo utav sin pappa ( min morbror) med spelet zelda. Jag satt där och tittade på och njöt när jag såg på medans hon spelade. Det var det snyggaste spelet jag sett tyckte jag då.

Hur jag kom i kontakt med Links Awakening var att jag hade sparat länge till ett Gameboy men fick aldrig köpa ett för vi hade ju amiga 500 hemma "det räckte väl"?? Men efter många om och men hade jag sommarjobbat ihop 800kr som jag snabbt visste vad kag skulle köpa för. Jag bönade och bad för att morsan skulle köra in mig till stans spelbutik (Game Masters) så jag kunde köpa mitt Gameboy. Morsan var fortfarande skeptisk till att jag skulle köpa den där spelmaniken men säljaren övertalade min kloka mor med att det faktiskt var en väldigt bra sak att ha med i bilen på semestern. Så barnen kunde va lugna.

Jag stod och valde mellan massor av spel i hylla. Och hittade Links Awakening!! Det var ju Zelda som min kusin spelade. Jag blev helt till mig och tänkte shit kan man verkligen få så fina äventyr till ett Gameboy? Jag haffade spelet och lade fram det på disken och bad om att få en röd Gameboy! Allt packades ner och där satt jag i bilen stormförtjust i att jag oxå skulle få spela ett zelda spel.

Nu sitter jag här 15 år senare med ett Nintendo 3ds och Ocarina of time i handen, det känns helt underbart.

Enligt min ordning på tycke så rang ordnar jag Zeldaspelen såhär:
1. A link to the past
2. Links awakening
3. Twilight princess
4. Ocarina of time
5. Phantom hourglass
6. Wind waker
7. Zelda 2
8. The legend of Zelda
9. Minish cap - dock aldrig spelat klart
10. Majoras mask

Jäääää!!! // SpJ


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0